O internetu (3.) - spolehlivost bezdrátového internetu
text pro modřický Zpravodaj 6/2005
-
-
V dnešním příspěvku by měla být řeč o spolehlivosti bezdrátového internetu.
Aby to byla řeč skutečně kvalifikovaná, tak na moje otázky odpovídal pan
Tomáš Vrána
z Borkovan, hlavní muž týmu, který poskytuje bezdrátové internetové připojení v Modřicích
- mimo jiné i pro náš MIM.
Na úvod pár slov o Vás.
Provoz sítě
Voda.cz ,
která poskytuje bezdrátový internet na jih a
jihovýchod od Brna zajišťuje společně několik firem.V současné době obsluhujeme asi 200
přípojek ve 30 lokalitách a jejich počet stále roste.
Jak vlastně vypadá taková síť ?
Prakticky jde o tři úrovně technických zařízení: Hlavní
přípojné místo na síť vyššího řádu, ze kterého je veden signál do lokálních přenosových
stanic a z těch pak přebírají signál přijímací zařízení jednotlivých domovních přípojek,
na kterých pak může být několik počítačů.
Co se dá říct k její spolehlivosti ?
Bezdrátový internet je nová věc, a proto bude nějakou dobu trvat její „usazení do života“.
Kdo například do nedávna předpokládal, že někde na půdě bude potřeba operativně přístupným
způsobem umístit a elektricky spolehlivě napájet přenosové zařízení. Nemusi jít jen o bytový
dům, ale třeba o dominantu, jako je gotický kostel. Používané technické komponenty pak jsou
doslova v překotném vývoji - takže i v nich může vzniknout porucha. Navíc zde občas hraje roli
také počasí - zrovna nedávný výpadek v Modřicích způsobilo přehřátí směrovače vlivem velkého
vedra - a jen pro ilustraci - opravu přenosové stanice jsme dokončovali někdy kolem půlnoci.
Máte sice bezplatnou informační linku
  800 400 107
, ale občas je tam jenom automat - proč ?
O provoz a další rozvoj naší sítě se celkem stará asi 10 lidí a vzhledem k jejímu poměrně
velkému geografickému rozsahu trávíme dost času na výjezdech. I když chod sítě průběžně
automaticky sledujeme, ohlášení poruchy je pro nás užitečné - ale na to stačí záznamník
a technik se může v klidu věnovat potřebné práci. Rovněž automatické poskytování informací o
službách je dnes běžné. Ale potěším Vás - připravujeme obsazení “call centra“ tak,
aby bylo možno v pracovní době s někým konkretním hovořit.
Dá se spolehlivost měřit ?
Péče o spolehlivý provoz naší sítě má pro nás nejvyšší prioritu,
takže samozřejmě vše průběžně evidujeme a vyhodnocujeme. Je zde také otázka nákladů -
pro levnější přípojky nemůžeme garantovat stejnou rychlost zásahu při výpadku,
jako pro ty dražší a též hraje roli rozsah výpadku - ale celkově to bereme opravdu vážně.
Dokonce jsme si na sebe „upletli bič“ a na měsíčních fakturách za výpadky automaticky
odpočítáváme slevu.
Takže Vám přeji, aby těch slev bylo co nejmíň a děkuji za rozhovor.
-
-