O autorech skladeb
-
Antonín Dvořák (1841 - 1904)
-
cyklus "Písně milostné" vznikl jako druhé dílo na milostné verše básníka Gustava Pflegera
- Moravského "Cypřiše". První variantu, která vznikla z Dvořákovy touhy nad neopětovanou
láskou ke své pozdější švagrové, skladatel nikdy nezveřejnil.
"Napadly písně" a "Žitné pole" patří k pěti sborům, které A. Dvořák složil na texty,
vybrané z vrcholné básnické sbírky Vítězslava Hálka "V přírodě".
"... dojmy, jimiž na citlivou duši významného českého lyrika zapůsobila česká příroda,
doplnil tóny, které plně vystihují něhu, náladovou barvitost i citové vznícení
básnických předloh ... (O. Šourek, A. Čubr)"
-
Klement Slavický (1910 - 1999)
-
žák Josefa Suka, po celý tvůrčí život navazoval na melodiku rodné Moravy,
jeho hudební výraz byl vždy vášnivý a citově hluboký, v mládí blízký
Janáčkovi. Prezentované písně jsou součástí 6-ti dílného písňového
cyklu "Ej srdénko moje" z roku 1954.
-
Igor Stravinskij (1882 - 1971)
-
jeden z největších a nejoriginálnějších skladatelů 20. století - postupně ruský, švýcarský
a americký občam - ke konci života si oblíbil Benátky, kde také zemřel.
Jeho hudba k baletům Pták ohnivák, Petruška a Svěcení jara z prvního tzv. "ruského"
tvůrčího období dodnes patří mezi nejhranější skladby orchestrálního repertoáru.
I v dalších oblastech (neoklasicismus, seriálová hudba) patřilo jeho dílo k inspiracím
avantgardního umění.
-
Francesco Bianchi (1752 - 1810)
-
významný italský hudebník, teoretik a operní skladatel (napsal jich přes 80).
Působil v Neapoli, ve Florencii, v Paříži, jako varhaník v kostele San Marco
v Benátkách a jako kapelník v Londýně a v Dublinu.
-
Carl Maria von Weber (1786 - 1826)
-
významný německý skladatel a kapelník, 1813-1816 stál v čele české opery
Stavovského divadla. Opera Čarostřelec (1821) je zakládajícím dílem
německé romantické opery a vzorem národní opery, jejíž hrdinové jsou z řad prostého lidu.
Postava Aničky představuje mladičkou dívku, která si v uváděné árii dělá legraci
z okolností kolem námluv a svatebních příprav.
-
Leoš Janáček (1854 - 1928)
-
Nápěv "Kačena divoká" byl složen do "Zpěvníku pro školy střední a měšťanské",
který sestavil Janáčkův přítel a kolega na učitelském ústavě B. Žalud a vydal
u J. Barviče v Brně r. 1885. Z původní lidové balady o 9 slokách (sbírka F. Sušila)
si vybral část a "... ve výrazově přesvědčivém nápěvu chmurně baladického tónu
zvláště dobře rozlišil střídání mužských a smíšených hlasů ... (B. Štědroň)"
-
Orlandus Lassus (1532 - 1594)
-
Jeden z nejvýznamnějších renezančních skladatelů, zv. "král hudby".
Původem Vlám, působil v Miláně, v Římě a především jako dvorní skladatel
a kapelník v Mnichově.
-
Jacob Arcadelt (1514 - 1567)
-
Původem z Holandska, působil v Itálii, hlavně v Římě ve službách papeže
a potom v Paříži. Měl velice dobrou pověst jako skladatel madrigalů a církevní hudby.
-
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
-
Německý skladatel a varhaník, vrcholný představitel barokní hudby a mistr kontrapunktu.
Slovo vzniklo z latinského "punctum contra punctum" (bod - tj. nota* - proti bodu).
Je to skladebná technika, při které dva nebo více hlasů současně zpívají nebo hrají
samostatné melodie a vzájemně se nikterak nepodřizují. Představu o dvojhlasém kontrapunktu
získáte, zazpíváte-li si dohromady lidové písničky Andulko, mé dítě a Na Bílé hoře. Můžete
zkusit i kontrapunkt tříhlasý společným zazpíváním lidových písní Jede, jede poštovský
panáček, Já do lesa nepojedu, Neviděli jste tu mé panenky. Kontrapunkt má svůj protiklad v
harmonii, kde je vedoucí jeden hlas a ostatní jsou vlastně "v jeho službách".
(Vrkočová - Slovníček zákl. hudebních pojmů).
-
Pierre Glaignant (1530)
-
Francouzský autor známé a populární písně.