Město Modřice
připravilo pro všechny příznivce hudebních zážitků


          


          


          

17.
KOMORNÍ KONCERT NA RADNICI


          


          


          

Neřesti a slasti

Motto: Nejenom dnešní svět je protkán neřestmi a slastmi.
I v době renesance v Itálii, Španělsku a Anglii si lidé uměli užívat života a dávat to najevo v hudbě"


Ivana Krejčiříková - zpěv, Simona Holubcová - renesanční loutna, vihuela, zpěv,
Věra Mikulášková - viola da gamba


          


          


          


          


          


Středa 30. listopadu 2005 v 19 hodin
Nová radnice na náměstí Svobody v Modřicích


          

Program koncertu

  1. G. G. Gastoldi
    • Il Tedesco
    • Lo Sdegnato
  2. M.Cara
    • Hor venduto la speranza
  3. F. da Milano
    • Fantasia
  4. J. del Encina
    • Fata la parte
  5. Anonym
    • Dezid como puede ser
  6. Anonym
    • Calabaça
  7. D. Ortíz
    • Recercada quarta
  8. Anonym
    • El baxel esta en la playa
  9. ***** přestávka 10 minut *****

  10. T. Weelkes
    • Strike it up, Tabor
  11. Anonym
    • This merry pleasant spring
  12. Anonym
    • 2 Scots Tunes
  13. R. Jones
    • Sweet Kate
  14. T. Hume
    • Harke, harke
    • Tobacco
  15. T. Campion
    • Faine would I wed
  16. T. Hume
    • Touch me sweetly
  17. W. Lawes
    • The Cats


          

O autorech skladeb

Thomas Campion (1567-1620)
Anglický básník a hudební skladatel. Po částečném studiu v Cambridge se připojil k pánské společnosti "Gray's Inn", která amatérsky a poloprofesionálně provozovala hudbu. Skládal frašky a další skladby pro posluchače ze šlechtických i královských kruhů - včetně královny Alžběty.

Francesco Canova da Milano (1497-1543)
Italský loutnový virtuóz a skladatel, za svého života velice známý. Psal skladby pro loutnu, které jsou i dnes populární a stále často provozované.

Marchetto Cara (1470-1527)
Ve své době velmi dobře známý italský zpěvák a loutnista, narozený ve Veroně a působící v Mantově. Hlavním typem jeho skladeb byla "frottola" - poetická italská píseň ve formě, která předcházela rozvoji madrigalu. Více než stovka jich přežila a hrají se dodnes.

Juan del Encina (1468-1529)
Španělský skladatel, básník, kněz a dvořan, působící ve službách vévody z Alby v Slamance a u španělského papeže Alexandra VI. v Římě. Je považován za zakladatele španělského dramatu. Byl hlavním přispěvatelem "Cancionero de Palacio" - dvorského zpěvníku milostných písní.

Giovanni Gastoldi (1554-1609)
Italský skladatel a "maestro di cappella", působící v Mantově a v Miláně. Skládal madrigaly i různou vokální a částečně též instrumentální hudbu. Nejznámější jsou ale dvě sady "balletti" - vokální taneční písně s pasážemi nesmyslných slabik, které byly často otiskovány, široce rozšířeny a též mnohokrát imitovány.

Tobias Hume (1579-1645)
Anglický violista a skladatel, povoláním armádní důstojník (sloužil ve Švédské a Ruské armádě jako kapitán), který byl excelentním hráčem na violu da gamba. V letech 1605 a 1607 publikoval dvě sbírky skladeb "The First Part of Ayres - or Musicall Humors" a "Captain Humes Poeticall Musicke" s originálními přístupy k tehdejším způsobům hry. Známý byl i jako šprýmař - což dokumentuje jeho skladba "An Invention for Two to Play upon one Viole" - "Vynález, jak mají dva hrát na jednu violu", podle kterého jsou potřeba dva smyčce a menší z obou hráčů sedí při hře tomu většímu na klíně. Skladba byla zaznamenána jako "tablatura", tj. detailní pokyny formou značek (obdobně jako kytarové akordy) a je skutečně technicky možné ji zahrát.

Jones Robert II (1597-1615)
Písňový skladatel anglické loutnové školy. Absolvoval bakalářské studium hudby na Univerzitě v Oxfordu a spolu s dvěmy kolegy získal v Londýně patent pro výuku dětí.

William Lawes (1582-1645)
Spolu se svým bratrem Henrym zaujímá významné místo v anglické hudbě z konce 17. století. Kromě náboženské chrámové vokální hudby, skládal i písně světské na slova vedoucích básníků a dramatiků své doby. Největší úspěch měly jeho instrumentální skladby pro violu, loutnu a varhany, včetně řady tanců.

Diego Ortíz (1510-1570)
Španělský skladatel, který v letech 1555 až 1570 pracoval na dvoře vícekrále vévody z Alby v Neapoli. Jeho publikované dílo zahrnuje duchovní hudbu a především traktát o hře na violu z roku 1553. Jde o velice cenný zdroj, popisující renesanční ornamentaci a improvizační praktiky s variacemi různých aranžmá madrigalů pro violu i klávesové nástroje.

Thomas Weelkes (1575-1623)
Anglický skladatel, který skládal duchovní i světskou hudbu. Byl varhaníkem ve "Winchester College and Cathedral" a též pru tuto instituci psal. Více však je znám pro svoje sbírky madrigalů s odvážnými harmonickými experimenty, ve kterých anglická madrigalová škola dosáhla svého vrcholu.


 

madrigaly
Světské vokální skladby z konce 16. a počátku 17. století s citlivým vztahem k přednesenému textu a úsilím o vyjádření nálady a výrazu.

O účinkujících

Ivana Krejčiříková
působila jako sólistka v přerovském kúrovém sboru. V roce 2005 absolvovala obor zpěv u prof. Ireny Hýlové na brněnské konzervatoři a zahájila studium zpěvu na VŠMU v Bratislavě. Zájem o interpretaci staré hudby jí dovedl ke studiu Akademie staré hudby (obor „Teorie a provozovací praxe staré hudby“) při Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Zúčastnila se kursů staré hudby s Mariusem van Altenou. Spolupracuje se soubory Kvintet de Monte, Ave musica, Musica belissima, Capella Accademica, Collegium Musicum Brno, aj. Kromě staré hudby je dalším oborem jejího zájmu uvádění komorních děl barokní i současné hudby se souborem Ensemble Opera Diversa. Na komorních koncertech v Modřicích jsme již měli možnost Ivanu Krejčiříkovou slyšet. Poprvé zde účinkovala jako členka Kvintetu de Monte a též jako host Smíšeného pěveckého sboru města Modřice.

Simona Holubcová
studovala hru na loutnu na Koninklijk Conservatorium v Haagu (NL) ve třídě Toyohika Satoh, absolvovala v roce 2001. Během studií se pravidelně zúčastňovala loutnových kursů (Lynda Sayce, Nigel North). V Nizozemí spolupracovala v roce 2000 se souborem Capella ad Fluvium na premiérové CD nahrávce Matoušových pašijí od J.Theileho. V roce 2001 získala stipendium na letní kursy v Dartingtonu (GB), kde studovala pod vedením Evelyn Tubb a Michaela Fieldse (anglické renesanční písně s loutnou) a Davida Millera (mistrovská loutnová třída). Spolupracuje se soubory Tibia, Thesaurus musicae, Solamente naturali, Collegium Musicum Brno, Ritornello.

Věra Mikulášková
vystudovala hru na violu da gamba v Brně u Thomase Fritzsche a Pierra Pitzla. Pokračovala v Drážďanech u Jaap ter Lindena a Jonathana Mansona a ve Vídni u Josého Vázqueze. Od počátku devadesátých let byla kmenovou členkou souboru Flores Musicae (spolu s M. Koženou, V. Richterem a uměleckým vedoucím M. Študentem), nyní vystupuje se souborem Collegium Musicum Brno a v roce 2001 založila ansámbl La Gambetta. Působí též v jiných souborech zabývajících se autentickým prováděním staré hudby, např. Ars Brunensis, Capella Regia Musicalis, Cappella Accademica a dalších. S těmito ansambly vystupovala na řadě koncertů, a to jak v České republice, tak i v zahraniční (např. Rakousko, Venezuela, Holandsko, SRN). Na komorních koncertech v Modřicích jsme již měli možnost Věru Mikuláškovou slyšet, jako členku souboru La Gambetta.


          

Pozvánka

18. komorní koncert na radnici ve středu 14. prosince - "Předvánoční koledové zpívání"
Smíšený pěvecký sbor města Modřice - sbormistr Jana Kovářová a hosté

Internetové stránky o koncertech s fotografiemi a ukázkovými nahrávkami: http://mim.voda.cz/